Argentina 2005

Img2005-01-31 161535

Billeder fra Argentina

5. februar 2005

Maaske er det ikke lige alle der lige ved det, men undertegnede er taget en tur udenlands….igen….denne gang med soester Mette. Vi floej ind til Buenos Aires, Argentina soendag d. 29. januar. De foerste par dage havde vi selskab af en 77 aarig dansker, som har vaeret her siden 1948. Han ved en smule om byen….og han var ikke bleg for at vise den frem. Ioevrigt tager vi paa tur med ham loerdag d. 5. februar, altsaa idag til et delta-omraade (sump) udenfor Buenos Aires. Denne dansker, Bent Christiansen kan ioevrigt opleves i den nye Sparekassen Lolland paa havnen i Nyk. F. Han udstiller nogle af sine malerier her. Hvis han ellers vil give et interview en journalist paa Folketidende en artikel om ham i naermeste fremtid. Jeg spoerger ham senere idag.

Vi er lige kommet tilbage fra El Calafate i Patagonia, den sydlige del af Argentina. 3 timers flyvning fra Buenos Aires. En saadan flyvetur henover Argentina bekraefter at landet, som er 63 gange stoerre end DK og har 37 mill. indbyggere (med 13 mill. i Buenos Aires) er tomt…og jeg sige toooomt. El Calafate er en ligge flaekke paa ca. 5000 indbyggere og derudover en masse turister, er udgangspunktet for bl.a den spetakulaere Perito Moreno Glaciar, en meget flot gletcher som skal ses.

perito moreno glacier argentina
Perito Moreno Glacier, Argentina, 2005

Paa vej ud til gletcheren var vi heldige og se 3 Condor (en af de stoerste rovfugle med et vingefang paa 3 mtr). Normalt ses de i bjergene, men her i Patagonia yngler de i lav hoejde. Vi saa ikke en Puma i levende live, men derimod en der lige var blevet skudt i omraadet.

Vi forsoegte at booke plads paa en af verdens flotteste faergefarter op langs Chiles’ skaergaarde ( en 4-dages tur), men desvaerre var den ene af 2 faerger ude af drift og ventetiden ville overstige vores tidsplan – desvaerre.

Stadig for dem der ikke lige ved det …. vi har sommer herovre. Temparaturen har indtil videre svinget imellem 14′ og regn til 32′ og sol alt afhaengig hvor vi befinder os.

Hvem sagde Madonna og Boca’s Juniors. Deres hjemmebane Boca’s Stadium ligger 1000 meter fra hvor vi bor pt, men desvaerre spiller de ikke paa hjemmebane i hele januar og februar pga ferietid. Lidt aergeligt.

13. februar 2005

Lige nu er vi kommet nordpaa. Naermere bestemt Puerto Iguazu. Paa graensen imellem hele 3 lande Paraguay, Brazilien og Argentina. Vi er stadig i Argentina, men vil en af naermeste dag krydse ind i Brazilien en enkelt dag. Det store vandfald heroppe kan ses flere steder fra.

Vi er lige ankommet med fly fra byen Cordoba (naeststoerste by i Argentina) for en time siden. Vi havde en enkelt dag i denne by, igaar Loerdag. Vi tog en lille udflugt til byen Alta Gracia for at besoege den nu afdoedes Ernesto “Che” Guevara´s barndomshjem. Han er blevet en Nationalhelt her i Argentina. Kort fortalt var det ham der koerte rundt paa motorcykel i Sydamerika i 50érne. Sidste aar blev en film “En motorcykellist’s dagbog” haedret med “De Gyldnede Palmer” i Cannes, netop om hans liv. Det var ogsaa ham der sammen med Fidel Castro nedkaempede diktatoren i Cuba i 1959. Castro blev som bekendt praesident og “Che” Guevara fik flere ministerposter samt blev cubansk nationalborger. Argentina har ikke glemt ham!!!

Trek on Cerro Aconcaqua.

På vej mod La Confluenza i 3300 m.o.h i på Aconcagua.

Forinden Cordoba besoegte vi byen Mendoza, som ligger ved foden af Andesbjergene. Herfra tog vi et 3 dages trek op til bjerget Aconcagua (hoejeste bjerg i Sydamerika 6962 m.o.h.). Vi begyndte vores trek i 2850 m.o.h. og vandrede op i 3300 m.o.h. (La Confluenza), hvor vi havde lejr (telte). Dagen efter vanderede vi yderligere op til Plaza la Francia, 4000 m.o.h. og fik herfra den flotteste udsigt til toppen af det sneklaedte Aconcagua. Under hele opholdet var vi utroligt heldige med vejret. Sol med helt blaa himmel og ikke megen vind. Vi gik tilbage til Base Campen (3300 m.o.h.) samme dag og overnattede her inden vi gik ned dagen efter. Jeg er nok ikke det foedte bjerg-menneske. Jeg doejede af hoejdesyge (hovedpine og manglende appetit). Det blev foerst godt da vi var tilbage i Mendoza. (Til orientering til Anders Olsen: 2 franskmaend var forsvundet paa 11. doegn efter at have forsoegt at bestige fra netop La Francia-siden).

Mendoza har 2500 vingaarde (producere 80% af al vin i Argentina). Argentina ligger i TOP-5 over producerende lande i verden. Vi besoegte La Garde fra 1897 og Weinert fra 1890, med sidstnaevnte som den stoerste oplevelse. De benytter sig stadig af beton-tanke til opbevaring af vinen. Begge maerker findes i DK.

Inden vi forlod Mendoza med nat-bus fredag aften, fik i dansk selskab. Henrik (vores faetter i Soeborg) har sin datter Emilie herovre igennem Rotary. Vi fik nogle hyggelige timer sammen.

Sidst loerdag var vi som sagt sammen med vores gode ven Bent Christiansen. Vi var en tur nord for Buenos Aires i omraadet Tigre som er et flod-delta. Vi sejlede rundt paa disse mange forgreninger af floden Parana (naestlaengste flod i Sydamerika efter Amazonas). Faktisk er Parana “biflod” af Amazonas, som saa har sit udloeb her. Vandet har den karataristiske brune farve, da vandet kommer fra regnskoven i det store regnskovsomraade i Brazilien. Sjovt nok er det ved den selvsamme flod vi er ved nu og skal bruge de naeste dage paa at se (et af verdens stoerste vandfald).

Maaske skulle jeg lige naevne vejret her og udsigten de naeste dage 32´ cel og sol og en luftfugtighed paa 80%.

20. februar 2005

Vi er lige landet med bussen her soendag morgen i Buenos Aires. Det var det taetteste paa at flyve. Ren luksus i de argentinske langdistance-busser. Ekstra brede saeder (kun 3 i bussens bredde) og saa meget mere benplads. Saederne kan laegges naesten ned med stoette for benene. Paa vores 12,5 times tur fra byen Posadas (1100 km) fik vi serveret 3 retters menu samt morgenmad, paa samme maade som i et fly. Prisen – KUN kr. 190,00 alt inclusive.

Ellers startede ugen oppe ved vandfaldene Iguazu Falls. Vi brugte en dag paa den argentinske side, som absolut ogsaa giver det bedste indtryk. Dagen efter var vi i Brasilien hele dagen. Ogsaa herfra var der rig mulighed for at se verdens stoerste vandfald (det arealmaessigt stoerste). Dagen i Brasilien bragte os ogsaa ud til verdens stoerste vand-kraftvaerk. Det ligger paa graensen imellem Brasilien og Paraguay. “Itapu” hedder dette vaerk, som kan producere stroem nok til at daekke 90% af Paraguay´s behov og 25% af Brasiliens. Daemningen man har bygget er godt nok ogsaa stor. Soen der og opstaaet pga opdaemningen er 1350 km2 (DK areal er 43000 km2).

Iguazu Falls

Vores sidste hele dag ved Iguazu sad vi og spiste paa en lille fortovsrestaurant om aftenen – ikke noget unaturligt i det. Overraskelses-momentet kommer her. Lars Ottosen fra Nykoebing F. og ansat i Arbejdernes Landsbank gaar lige forbi. Mette opdager dette men er ikke helt sikker. Jeg ryger efter ham. Han bliver nok mere overrasket end os!!! Vi vidste han var i Sydamerika og han arbejdede i Peru. Han var paa rundtur i disse dage og kun 5 dage i Argentina heraf 2 i Iguazu. Nu er Argentina altsaa 63 gange stoerre end DK. Men alligevel…..VERDEN ER INDIMELLEM LILLE!!!!! Vi fik snakket og drukket noget argentinsk roedvin til langt ud paa natten. Naeste dag naede vi lige at spise morgenmad sammen. Han skulle videre til Brasilien med fly og vi tog bussen 5 timer sydpaa til byen San Ignacio. En lille flaekke med 5000 indbyggere som er kendt for deres ruiner fra Jesuit-tiden tilbage i aar 1609 og et par aarhundrede frem. Det er de bedst bevarede af slagsen. Et lille kultur-historisk indslag.

San Ignacio

Dagen efter ruinbesoeget besoegte vi byen Posadas en times tid yderligere sydpaa. Det var herfra vi skulle med bus til hovedstaden Buenos Aires og der var ikke meget at se, saa det var mest ventetid. Vi doejede lidt med varmen. Solen skinnede hver dag og midt paa dagen sneg varmen sig op paa 36´cel. og samtidig var det vindstille.

Som sagt er vi i Buenos Aires nu. Her er temp under de 30´ – det er altsa mere behageligt!! Her soendag eftermiddag skal vi moedes med Bent og vi skal ud og besoege hans soen samt se det danske alderdomshjem som ligger lige i naerheden. De kommende dage vil han tage og med ned til den danske kirke, vi skal vistnok ogsaa moede praesten. Derudover skal vi spise middag i Det Danske Konsulat.

Jeg vil slutte af for denne gang. Vi lander i Koebenhavn paa torsdag den 24. februar.
Tak fordi i gad laese med paa vores oplevelser. Det er altid dejligt af faa lov at fortaelle og sine oplevelser.

6. februar 2005 Artikel til den lokale avis:

Bent Christiansen, 76 aar. Foedt i forstad til Buenos Aires, Argentina i 1928 af danske foraeldre fra henholdsvis Esbjerg og Noerrebro, Koebenhavn, som emigrerede til Argentina i 1920.

Han tager alene tilbage til Koebenhavn med skib i 1937 og gaar paa skole i Nansensgade, Koebenhavn. Er ofte i Nykoebing F., naermere bestemt Gaabensevej og besoege sin faetter Ib Christiansen (nu bosiddende med sin kone Tove i Gl. Kraghave, Nykoebing F.). Om sommeren tog de bl.a. til Marielyst og Nysted og badede.

Bent uddanner sig til stenhugger og laerer som foelge af faget ogsaa at tegne. Dette goer han med yderligere inspiration fra Thorvaldsens Museum, Koebenhavn. Uddannelsen afsluttes med den hoejst opnaaelige udmaerkelse: en soelvmedalje, som overraekkes paa Koebenhavns Raadhus. Bent husker tydeligt denne dag, idet Kongen er paa Raadhuset samme dag.

I 1948 skal Bent aftjene sin vaernepligt i 8 mdr. i Argentina og tager derfor tilbage til sit foedeland og familie. Han maa starte forfra med det spanske sprog, men er heldig at moede én indenfor militaeret, der hjaelper ham. Efter vaernepligten arbejder han som stenhugger i Buenos Aires Provinsen. Man benytter kalksten, hvilket kan medfoere lungesygdomme pga. stoevet og han stopper inden laenge. Broderen er paa dette tidspunkt laegestuderende og han hjaelper Bent ind paa et boernehospital, stadig i Buenos Aires. Han arbejder her som laborant i 30 aar inden han gaar paa pension som 65 aarig. I al den tidhar Bent fortsat med at tegne og laerte senere at male med oliemaling. De sidste 20 aar har han saagar undervist argentinere baade privat og paa en kunstskole.

Genren er en blanding af abstrakt og copista (Picasso). Han udstiller paa gallerier rundt om i Buenos Aires af og til, men den almindelige argentiner har ikke de store penge til at koebe for. Som alternativ udstiller han jaevnligt i Danmark, netop med hjaelp fra sin familie i Gl. Kraghave.

Ioejeblikket udstille en del malerier og tegninger i Sparekassen Lolland´s nye hus paa Havnen i Nykoebing F.

*******
Jeg moedte Bent for 1. gang i sommeren 2004 i forbindelse med hans besoeg hos Tove og Ib Christiansen, Gustav Loses Alle, Kraghave, 4800 Nykoebing F.