Nepal 2014

Fotos fra Nepal kan ses på Photos from Nepal 2014 (opdateret 7. december 2014)

Se video fra MTB turen omkring Katmandu-dalen Video from Nepal 2014 (mtb trip)

7. november 2014

Nameste Nepal

“Hej Nepal” oversat til dansk. Åbner øjet og så det andet. Det løgn! Flyver i 10000 meters højde. Tror først at det er skyer. Men de er  skåret flot og maleriske. Ud af det lille fly-vindue tårner verdens højeste bjerge sig i samme højde, som vi flyver. Morgensolen skinner på de sneklædte bjerge uden én eneste sky og lige dér i midten ligner det utvivlsomt Mount Everest kilet ind i Himalaya-bjergkæden.  er rejsen begyndt, første besøg i Nepal kan begynde. Er tjekket ind tidligt fredag morgen på Kathmandu Guesthouse efter en fin tur fra København via Istanbul til Kathmandu, som gik lige efter planen. Turkish Airlines har mere end bestået.

Kathmandu Lufthavn Nepal

8. november 2014

På med masken

Hvis man siger støvede grusveje, så  det vel ikke lige det man forbinder med en hovedstad. Katmandu er dog ikke mindre end et godt eksempel på dette. Især turistområdet Thamel og de smalle gader er gruslagte og den megen trafik af små biler og motorcykler, hvivler godt om i støvet.

Tog idag en lille opvarmningstur med guiden Deniz og Tom fra San Francisco. Tom lignede en på min egen alder, men det viste sig han var 71 år. Han var ganske adræt og gjorde det fantastisk flot på en knapt 32 km rundstrækning op i bjergene omkring Katmandu.

Valgte, og på opfordring fra guiden, at bære støvmaske, på den del af turen,  der gik fra Guesthouse og ud til stigningen op i bjergene og tilsvarende tilbage igen. Støvet var én ting. Trafikken en anden. Lidt med livet som indsats – ikke mange færdselsregler følges i denne storby. Alt for mange biler og motorcykler i forhold til vejenes beskaffenhed. Smog er en kapitel for sig selv – måske også derfor masken gjorde godt.

Klar til dagens ridt ud af Kathmandu
Klar til dagens ridt ud af Kathmandu.

Dagens tur i bjergene på Endomondo:

Dagens tur op i bjergene fra Katmandu.

9. november 2014

Kongelig dag.

Nepal er godt 4 gange større end Danmark, så ikke stort på den måde, men når det højeste bjerg Sagarmatha, også kendt under navnet Mount Everest og når 10 ud af verdens 16 højeste bjerge ligger inden for dét areal, der hedder Nepal, så har det alligevel en pæn størrelse!

Indtil 15. januar 2008 ( altså for kun små 7 år siden) hed landet Kingdom of Nepal. Kongen blev frataget embedet pga. uoverensstemmelser med det kommunistiske mao-parti og monarkiet blev  afløst af et styre med en premierminister. Landet hedder således bare Nepal idag.

Kongepaladset er åbent for offentligheden, som et museum, men under kontrollerede former med adgangskontrol, aflevering af mobiltelefon, flere kontrol-tårne undervejs på den på forhånd anlagte rute, som ikke måtte fraviges.

kongepalads nepal
Kongepaladset i Kathmandu med en hel børnehave i foto-session.

Dagens kulturelle indslag blev afsluttet med besøg på det stærkt budistiske  Stupa Boudhanath i flot aftensol. Iøvrigt i selskab med Robert fra Illinois, USA, som bliver min buddy den næste uges tid. Han fløj ind fra Singapore tidligere idag. Faktisk har han været undervejs nogle dage. Tidsforskellen fra hans hjem og hertil er knapt 12 timer! Tidsforskellen Danmark contra Nepal er kun 4 timer og 45 minutter. Lidt flot han vil mødes med undertegnede herovre.

boudhanath kathmandu nepal
Budistiske Stupa Boudhanath, Kathmandu

10. november 2014.    (1. cykeldag)

Aber før tinder.

Hinduisme og buddisme er de 2 største religioner i Nepal. Hinduerne er i klart overtal, ca. 60%. Templer og stupaer findes i stort antal. På vej ud af Katmandu på MTB, og inden turen for alvor går op i bjergene, blev det til en afstikker til Monkey Temple, den budistiske Stupa Swayambunath i udkanten af byen. Det vrimlede med aber. Ja, på et tidspunkt havde jeg omkring 100-200 stk, der fór omkring mine ben. Ikke særlig rar fornemmelse. Det var nærmest som et angreb, men blev heldigvis kun til frygten for et bid i underbenet.

Monkey Temple (Stupa Swayambunath)
Monkey Temple (Stupa Swayambunath) med Katamandu i baggrunden.

Robert og jeg fulgte kvikt videre efter Akash, vores nepalesiske guide, de næste timer igennem Nagarjun regnskov, små landsbyer, og masser af støvede bjergveje, og nåede frem til byen Kakani i 2038 m.o.h. sidst på eftermiddagen. Hvilket syn der mødte nogle ellers trætte mtb’ere. Det flotteste syn trådte frem på den mørkeblå og skyfrie himmel…..de over 6000 mtr høje og sneklædte himalaya-tinder (bl.a Ganesh 6292 m og Langtang 7246 m). Hold da op! Det var imponerende – og absolut en af årsagerne til jeg netop valgte Nepal og denne årstid, hvor vejret for det meste er klart. Ikke fordi de skal bestiges, men ses! Waaauuv!

Robert, Akash og Jesper. Kakani og udsigt Himalaya.

Spartansk guesthouse uden internet, ja, koldt vand og hul i gulvet – det var badeværelset. Luksus er fremmedord – fattigdom er realitet. Nepal fra sin virkelige side. Så er turen for alvor igang.

Dagens rute hed Katmandu til Kakani:

1. cykeldag Katmandu til Kakani

11. november 2014 (2. cykeldag)

Crash

Nattens overnatningssted var nok knapt et guesthouse, men nærmere en familie, der åbnede deres hjem for os. Vi fik værelse med 3 senge. Der var bare  uldent tæppe, madras og en pude. Toiletpapir og håndklæder måtte vi pænt bede om. Det var begrænset hvad håndklædet skulle bruges, da det kolde vand kun kom de mest nødvendige steder på kroppen. Så snart solen gik ned faldt temperaturen drastisk. Hue og jakke blevet fundet frem, da aftensmaden blev indtaget i familiens lille købmandsforretning (ca 30 m2) under huset med åbent ud til.

Købmandsafdelingen.

Familiens 2-3 hunde og 2 af 3 børn rendte rundt i samme lokale. Manden kom på sin motorcykel og kørte nærmest også ind i rummet. Med sig havde han bedstemoderen. I køkkenet var der også et par damer (den ene var fruen i huset)….og så var det lige os 3 gæster samt vores chauffør på følgebilen. Manden i huset synes vi skulle se solopgangen; så kl. 06.15 bankede han os op; først troede jeg vi var sent på den. Nå, men så var vi da oppe.

Dagens cykeltur startede med 10 km singletrek (hiking-spor) langs en bjergkant med 1000 meter ned til den ene side og så ellers regnskov, hvor sporet gik.

Del at hikingsporet på 2. cykeldag.

På venstre hånd udsigten til Himalaya-tiderne, igen med Langtang (7246 m) og Ganesh (6296 m), som dem der lige stak lidt højere end de andre sneklædte tinder.

Flot udsigt dagen igennem.

Dagens tur sluttede i byen Budhanilkantha, igen nede i Katmandu-dalen i ca. 1100 mtr højde. Byen er kendt for sit Hinduske Tempel med en liggende statue, Lord Vishnu. Forinden udsatte jeg mig selv for et lille styrt på en nedkørsel i et sving med sten. Det gik lidt udover tommelfinger og hofte. Heldigvis kun overfladisk og ømhed. Jeg er klar igen.

Dagens tur Kakani til Budhanilkantha:

2. cykeldag Kakani til Budhanilkantha

12. november 2014  (3. cykeldag)

Slange x 2

Nationalparker i Nepal synes at være under skarp bevogtning i ordets fulde betydning. Ikke nok med der selvfølgelig skal løses billet. Navn og land skal oplyses. Der er strenge represaljer hvis man efterlader affald tænder bål, skyder eller lemlæster dyr, bærer våben etc., alt sammen normalt fravalg i vores optik. Ved indgangene står uniformerede betjente med geværer og pistoler og der er bygget bunkers med sandsække. Sågar mødte vi damer, der havde brænde
på ryggen, som blev fulgt af armerede betjente. Det virker som vi turister måske bliver beskyttet mod evt røvere og banditter, når vi befinder os indenfor i Nationalparkerne.

Indgangen til Shivapuri National Park. Skarpt bevogtet.

Shivapuri er en af de mere kendte parker med et rigt dyreliv. Leoparder og bjørne skulle bare være nogle af dem. Heldigvis
slap vi for mødet. Undervejs mødte vi et par andre MTB’ere, som havde ligget lige foran os, og de var blevet overrasket af en større slange på omkring 2 meter. Den unge lokale guide havde godt nok frygt i øjnene, da vi talte med ham.

Shivapuri Nationalparken indeholder bl.a. det berømte Helambu Trekking Trail og netop dette spor fulgte vi dagen igennem; en
ganske udforderende dag, hvor vi “kravlede” opad det meste af dagen for at ende i bjergbyen Chisopani i over 2000 m.o.h. Stedet hvor man få den tætteste og en af de bedste udsigtspunkter til Himalaya Tinderne. Således blev vi, lettere afkølet som følge af svedigt tøj og kold blæst, indkvarteret på et værelse med Panorama-udsigt på 1. klasse. Kan næppe gengives på et billede. Slange nr. 2 var iøvrigt den vi satte på min cykel efter punktering 1 times tid før Chisopani.

Robert måtte ned og smage på den nepalesiske muld i Shivapuri Nat. Park

Rapporten for mit styrt på 2. cykeldag er kommet….eller måske skal jeg bare erkende, at jeg tidligere idag opdagede at hvad jeg troede var bagbremse faktisk var forbremse. Altså den engelske version, hvor bremsegrebene sidder modsat af i Danmark. Den havde jeg ikke lige luret, men kunne være årsagen til at jeg røg rundt igår. Så kan man jo lære dét! Nå, men man kører jo også i modsatte side af vejen her i Nepal!!!

Dagens rute idag hed Budhanilkantha til Chisopani:

3. cykeldag Budhanilkantha til Chisopani

13. november 2014  (4. cykeldag)

Shivapuri på MTB??

Morgen i Chisopani, bjergby med vel nok max 10 huse incl hotellet.

Nationalparken Shivapuri er absolut et populært sted at vandre. Især ruten Chisopani til Nagarkot, begge i den nordøstlige del af Katmandu-dalen. Mange laver et 2-3 dages trek fra Katmandu og de fleste benytter de 2 byer som stop for natten. Stortset alle vandrere i Chisopani var tidligt ude af fjerene denne morgen og afsted med deres guider, tror det var inden kl 08.00. Vi trak den til 09.30, da det var en overkommelig tur til netop Nagarkot (til fods ca. 7 timer)
og for os 2-hjulede godt 2 timer effektiv tid på cyklen (se nedenfor).
Vi så ikke andre MTB’ere denne dag, og efter at have talt med flere af vandrerne undervejs var de fleste da også overrasket over at se
os cykle på sporet. Det var de færreste det troede det var muligt. Den første del af sporet var meget teknisk krævende, både uphill og downhill. Robert valgte at stå over på denne del og kørte i følgebilen frem til godt 8 km før dagens bestemmelsessted, hvorefter vi fulgtes det sidste stykke.

Dagens frokost på med udsigt til Himalaya og bjergskråninger i fuld sol.

Akash og jeg havde super dag med meget udfordring og samtidig en fin frokost med udsigt i højsæde. Kort dag; tiltrængt efter
gårsdagens udmarvende tur.

Holdet samlet igen inden byen Nagarkot.

Dagens rute Chisopani til Nagarkot:

4. cykeldag Chisopani til Nagarkot

14. november 2014 (5. cykeldag)

Militæret

Næsten lige meget hvor man bevæger sig rundt i Nepal, synes der at være personer, der kunne være ved militæret. Man går iklædt camouflage tøj. Nogle i gråblå nuancer andre i brunlige. Det er ikke sikkert, det er sådan, men helt sikkert så mødte vi idag det rigtige militær efter at have passeret en base/træningslejr i bjergene omkring Nagarkot. Jeg spurgte  guiden, om der er værnepligt i landet. Det er der ikke. Man melder sig blot, hvis man har lyst og har en mindste højde på 160 cm. Man må jo så formode, at dem der melder sig, har lysterne. Ved basen overhalede vi omkring 100 mand, der var på travetur i fuld udrustning (støvler, gevær, rygsæk mv), marcherende op ad bjerget. Ikke alle så ud til at have det lige sjovt. Nogle af de kommanderende gik med små grene og daskede (læs piskede) de stakler, hvis ikke lige tempoet var passende.

Marcherende militærfolk mod højere luftlag.

Nok om det. Vi andre måtte slide (frivilligt) opad til 2160 m.o.h fra overnatningsbyen Nagarkot, for så at køre downhill på asfalt uden huller de første par kilometer og herefter på jeep-spor de næste 8 km.

Dagens tur ned fra 2160 m.o.h. igennem landbrugsland med masser af terrasser.

Et fald på godt 800 mtr. igennem rismarker/terrasser og landbrugsområde iøvrigt. Ganske fattigt at se.

Fattigt område frem til slutbyen på dagens tur.

Turen endte i Dhulikhel på et lille bjerghotel væk fra en vild hovedvej (Friendship Highway, som fører til Tibet), forceret over godt 3 km, hvor man tvang øjnene i en gang imellem. Som bilist overhaler man bare den forankørende uden at kigge, men med hornet i bund. Cykelsti findes ikke!

Sidder i ro og sikkerhed på tagterrasse med udsigt til noget disede Himalaya-tinder og med techno-musik i nærheden.

Dagens tur gik fra Nagarkot med udsigt på 1. parket til byen Dhulikhel med 2. parket:

5. cykeldag Nagarkot til Dhulikhel

15. november 2014    (6. cykeldag)

Lørdag er søndag.

Danmark og mange andre vestlige lande har søndagen som helligdag. Dagen hvor kirken måske besøges, skolerne er lukket, familien besøges eller man får besøg. I Nepal er det anderledes. Lørdag er børnene skolefri. søndag er derimod skoledag ligesom alle andre dage i ugen; dog er fredag halv dag. Lørdag er dagen, hvor man går til templet og beder. Den store bededag for hinduer og budhister. Hamo Budda, som navnet næsten siger, et budhistisk bedested, som også benyttes af hinduer, var heller ingen undtagelse idag. Folk valgfartede til i busser, ja sågar på mountainbikes. Vi faldt således ind i en gruppe lokale mountainbikere halvvejs op af stigningen fra Dhulikhel. Det var hovedsagligt middelalderende, både mænd og kvinder, og sammen kørte vi til Namo Budda.

Børn har skolefri lørdag og således også med i templerne. Disse små tromler drejes mens man går forbi.

Rismarker,der lige var blevet høstet, ris,der lå til tørring i solen foran lerklinede huse, køer og geder,der stod bundet ved husene og så mildest talt triste ud, de sædvanen tro mange mange løse hunde, ja, det var udsigten fra sadlen på denne (Stor) bededag.

Stråene fra ris bæres ind fra markerne.
Rismarkerne er lige blevet høstet. alt imens børn render rundt.
Hunde løber rundt alle steder. Et enkelt angreb på os, men ikke alvorligt. En anden hund løb med 3 km ned af downhill spor -- god tur hjem...!
Hunde løber rundt alle steder. Et enkelt angreb på os, men ikke alvorligt. En anden hund løb med 3 km ned af downhill spor — god tur hjem…!
Fantasiske rismarker denne dag.

Dagens cykelrute fra Dhulikhel til Balthali:

6. cykeldag Dhulikhel til Balthali

16. november 2014  (7. cykeldag)

Ræs i Katmandu.

Morgenmad på hotellet ind vi triller afsted på 7. og sidste cykeldag.

Dagen, hvor det igen er arbejdsdag for folk i Nepal, men så sandelig også for os MTB’ere. Efter en god nats søvn triller vi afsted på den sidste af ialt 7 cykeldage omkring Katmandu-dalen. Er nået til den østlige del, hvorfra vi følger floden Roshi op igennem en kløft formiddagen igennem. Møder den ene lille landsby efter den anden og masser af børn går på den gruslagte vej for at komme i skole.

Udover små landsbyer passerede vi også 1 bro....
Udover små landsbyer passerede vi også 1 bro….
.....og endnu en af slagsen, bare lidt længere.
…..og endnu en af slagsen, bare lidt længere.

Ender i næsten 1900 m.o.h.

I knapt 1900 m.o.h blev der vasket op....
I knapt 1900 m.o.h blev der vasket op….

og drikker varm chili-the inden det går ned imod Katmandu, ca. 600 højdemeter længere nede. Valget står  om vi nede vil kører med følgebilen eller vi tager kampen op imod det støvede, benzin- og diesellugtende Katmandu og dets inferno af trafik, som følger egne regler og ignorere dem der forsøger at lede trafikken. Hold da op, vi kom helskinnet tilbage til bydelen Thamel og konstaterer, at man sagtens kan klare sig på en cykel i Katmandu’s beskidte trafik…..cirka 10 km af slagsen og mødte vel 2 andre på cykel.

Dal Bhat, den mest spiste ret for de lokale...og de spiser med fingerne!!!! Det gjorde jeg dog ikke denne aften...afslutning på cykelturen sammen Akash.
Dal Bhat, den mest spiste ret for de lokale…og de spiser med fingerne!!!! Det gjorde jeg dog ikke denne aften…afslutning på cykelturen sammen med Akash.

Dagens cykeltur fra Balthali til Katmandu:

7. cykeldag Balthali til Katmandu

17. november 2014

The North Face og Tuborg

Selv de mest fattige steder på cykelturen den seneste uge har ét mærke været til at få øje på: TUBORG

Blikskure ude i selv de fattigste landområder havde skilte som disse.
Selv som kantafgræsning bruges Tuborg.

Årsagen er ganske enkelt. Carlsberg sidder via selskabet Gorkha (ejerandel 90%) på 72 % af ølmarkedet i Nepal, og TUBORG alene sidder med en markedsandel på 50%.  TUBORG blev introduceret i landet i 1990, imens Carlsberg blev det i 1995. Udover disse 2 mærker har man også rettighederne på San Miguel. Bryggeriet er et af Asiens mest moderne og ligger i Katmandu.

I byen Katmandu er det mærket The North Face der falder i øjnene i turistbydelen Thamel. Der er måske 1000 små outdoor forretninger, og hver og én har dynejakker og -veste i alle regnbuens farver hængende, og alle af mærket The North Face. Når man kigger på prisen tænker man kopi – og mon ikke den er god nok…… der ligger en enkelt rigtig The North Face butik,og der er prisen, som vi kender i DK.

På dagens tur på MTB var der hjælp at hente hos de lokale i bjergene, for at undgå vagter, da vi var på grænsen til nationalparken og vi var i tvivl om grænsen egentlig var.

Stod tidligt op for at sende Robert afsted til lufthavnen. Jeg tog en morgentur på MTB med Deniz op og runde bjergene og tilbage igen til byen, hvor det blev en slags sightseeing med et enkelt stop for indisk frokost. Efterhånden har jeg fået teknikken med at flette ind i trafikken, men stadig med 100% opmærksomhed.

Dagens morgentur i bjergene:

IMG_4007 IMG_4008

17. november 2014   (1)

Turen rundt om Katmandu-dalen  de seneste 7 dage på kort. De vigtigste stednavne er nævnt :

18. november  2014

Rejsedag.

Udsigten fra flysædet straks efter take off fra Katmandu. Himalaya for sidste gang i denne omgang.
Udsigten fra flysædet straks efter take-off fra Katmandu. Himalaya for sidste gang i denne omgang.

Kan kun give et STORT cadeau til Dawn Till Dusk, som været en god vært her i Katmandu. De har været som en familie under opholdet. Selv bossen har været her, og kom også og gav hånd, da jeg tog i lufthavnen. En meget varm person, som er en ildsjæl indenfor outdoorsport. Især MTB, hvor han bygger spor, uddanner guider, arrangerer løb mm. Han var først med guidede ture i Nepal for over 30 år siden. Han har været på toppen af Mount Everest. Været Extremløber. Ja, og meget. Iøvrigt var hans Everest-bestigning også samtidig et forsøg på at tage affald med ned (105 kg) fra over 8000 meters højde. Det lykkedes, men ikke uden uden sværdslag på et efterfølgende pressemøde, grundet nogle politiske årsager. Han fortrød i hvert fald at han stod frem, men ikke at affaldet kom med ned.

Turen fortsætter på Sri Lanka (se under BLOG)